Google+ Followers

14 Αυγ 2012

ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΣΥΝΑΙΣΘΗΜΑΤΩΝ ΣΤΟ ΠΟΔΟΣΦΑΙΡΟ


Τελικός Παγκοσμίου Κυπέλλου 2006 μεταξύ Ιταλίας και Γαλλίας.Μία πλειάδα αστέρων στο γήπεδο και αναμεσά τους ο κορυφαίος για πολλούς Γάλλος μέσος Zinedine Zidane στο τελευταίο του αγώνα με τα χρώματα της Εθνικής του ομάδας.Έφτανε μόνο μία στιγμή για να σημαδέψει με μελανά χρώματα την τεράστια καριέρα του στο ποδόσφαιρο.Προκλήθηκε και αντέδρασε όπως όλοι γνωρίζουμε.Δίκαια αποβλήθηκε, άφησε την ομάδα του με 10 παίκτες και μοιραία το τρόπαιο κατέκτησε η Ιταλία.
Ήταν η στιγμή εκείνη που δεν μπόρεσε ο τεράστιος αυτός ποδοσφαιριστής να διαχειριστεί το συναίσθημά του (οργή,θυμός).
Η διαχείριση των συναισθημάτων (νευρικότητα,οργή,θυμός,χαρά,ενθουσιασμός,λύπη κτλ) είναι αυτό που ονομάζουμε συναισθηματική νοημοσύνη (emotional Intelligence).

H συναισθηματική νοημοσύνη ορίζεται ως η ικανότητα αναγνώρισης της συναισθηματικής κατάστασης η οποία παίζει ρόλο στη συμπεριφορά μας. Η συναισθηματική νοημοσύνη είναι η ικανότητα:
  • να αναγνωρίζει το άτομο τα συναισθήματά του
  • να μπορεί να ελέγξει τα συναισθήματά του
  • να αναγνωρίζει την επιρροή των συναισθημάτων στην συμπεριφορά του
  • να αναγνωρίζει και να κατανοεί τα συναισθήματα των άλλων
Η συναισθηματική νοημοσύνη μπορεί να αναπτυχθεί και να εξασκηθεί ανεξάρτητα από την ηλικία του ατόμου. Τα άτομα με υψηλή συναισθηματική νοημοσύνη, ελέγχουν τα συναισθήματά τους ανάλογα με την κατάσταση. Έχει βρεθεί ότι άτομα με υψηλή συναισθηματική νοημοσύνη χρησιμοποιούν περισσότερο ψυχολογικές τεχνικές όπως η νοερή απεικόνιση, ο καθορισμός στόχων και ο θετικός αυτοδιάλογος. Oι τεχνικές αυτές χρησιμοποιούνται και στην αθλητική ψυχολογία για την μεγιστοποίηση της απόδοσης. Επίσης ο έλεγχος των συναισθημάτων σχετίζεται με την επιτυχία στον αθλητισμό. Οι αγώνες απαιτούν συγκεκριμένη συναισθηματική κατάσταση. Oι αθλητές με υψηλή συναισθηματική νοημοσύνη μπορούν να ανεβάσουν την ψυχολογική τους διέγερση είτε να ηρεμήσουν τον εαυτό τους.
Πως να αναπτύξουμε τη βασική μας "αθλητική" συναισθηματική νοημοσύνη
Ανάλογα με το είδος και τις απαιτήσεις του αγωνίσματος ο αθλητής θα πρέπει να αναπτύξει τη συναισθηματική του προσέγγιση. Πρώτα από όλα χρειάζεται αυτογνωσία. Οι αθλητές θα πρέπει να προσδιορίσουν το πώς τα συναισθήματα επηρεάζουν τον τρόπο που αξιολογούν και αναλύουν τις καταστάσεις κατά τη διάρκεια ενός αγώνα. Παράλληλα να παρατηρήσουν πως τα συναισθήματα επηρεάζουν τον τρόπο που αντιδρούν σε νέες καταστάσεις. 
Σε επόμενο στάδιο θα πρέπει να καθορίσει στρατηγικές και στόχους για τη ρύθμιση και τον έλεγχο των συναισθημάτων για παράδειγμα η αποφυγή των σκέψεων του θυμού μπορεί να αποτελέσει ένα τρόπο μείωσης της έντασης. Επίσης οι αθλητές θα πρέπει να επινοήσουν τρόπους για τη σωστή αξιολόγηση των γεγονότων ώστε να κατευθύνουν αποτελεσματικά τα συναισθήματά τους. Αφού διαπιστωθούν οι τρόποι για την αξιολόγηση και την αιτιολογία σχετικά με τα γεγονότα, οι αθλητές πρέπει να εφαρμόσουν και να εξασκήσουν τις νέες πρακτικές κατά τη διάρκεια της προπόνησης. 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου